Llegir bé

“No crec pas que bàsicament la qüestió consisteixi a llegir molt, sinó a llegir bé. Jo, almenys, he defensat sempre aquest principi; malauradament no l’he pas practicat sempre. De jove -de disset a vint-i-set anys- vaig llegir tot el que em caigué a les mans -o sigui desordenadament. Havent disposat d’una memòria una mica viva, la lectura, vasta i desordenada, em creà la il·lusió que avançava positivament. Vaig adonar-me, però, que no era pas així. Ja comprenc que llegir bé és dolorós i difícil. Posar atenció en les coses -en un text-, mirar-les bé, pausadament, implica un gran esforç. L’estat natural de l’home no és pas l’atenció: és la dispersió, és volar de branca en branca com els ocells. Per això observar és més difícil que xerrar, que improvisar, que delirar. Observar és més difícil que pensar”.

M’hauria agradat escriure una cosa així sobre la lectura. Però ja ho ha fet Josep Pla, aquí. Què he de dir, jo? Sento repetir autor, però avui la cita d’en Pla era obligada, i jo sé bé perquè.

Anuncis

4 pensaments sobre “Llegir bé

  1. Ramon,
    què tal tot??? Com ha anat l’estiu???
    Ara feia temps que no passava pel teu blog i al entrar m’he trobat amb aquest text tant bo. Quan estava llegint estava convençut que l’havies escrit tu!!!
    Doncs res, només saludar-te i a veure si ens veiem algun dia!! Fins aviat!!!

  2. Joan, aquest Arenys… és d’Amunt i crits?

    Francesc! Quina confusió tan honorable… confondre’m amb en Pla! Demà t’escriuré un mail, i et felicitaré i et posaré al dia. Felices vigílies!

Deixa un comentari

